Hoe staat het met de “bouwstenen” binnen uw organisatie?
Een organisatie is opgebouwd uit “bouwstenen”. We duiden hiermee op de aandachtsgebieden: strategie, structuur, cultuur, mensen, middelen en resultaten.
Om ontwikkeling, groei en/of verandering in een organisatie te realiseren is het van belang te doorgronden wat de sterkte (dan wel zwakte) van een “bouwsteen” is en hoe de relatie tussen de “bouwstenen” zich gedraagt.
Wanneer één van die bouwstenen ontbreekt of verbetering behoeft, belemmert dat de vooruitgang binnen de organisatie. Dit is weergegeven in onderstaand model.
Heel concreet: is er geen strategie (en zijn er geen doelstellingen) binnen de organisatie dan is er geen samenhang en geen gezamenlijke visie en kan dit leiden tot verwarring bij medewerkers en/of stakeholders.
De zes bouwstenen lijken op het eerste gezicht eenvoudig en plausibel. Elke leidinggevende zal deze aandachtsgebieden herkennen als belangrijkste onderdelen van zijn werk. De eenvoud is echter verraderlijk. Alle aandachtsgebieden hangen met elkaar samen. Zo wordt in het model benadrukt dat er een evenwicht moet zijn in ontwikkeling of volwassenheid van de verschillende bouwstenen.
Voorbeeld
Zie hieronder het managementmodel van ‘The Art of Management’